همراه ما باشید

رژیم کم کالری و ورزش باعث شکننده شدن استخوانها می شود

طبق تحقیقات جدید در موش ها، محدودیت کالری، به ویژه در ترکیب با ورزش، می تواند استخوان ها را کوچکتر و ضعیف تر کند.

 مطالعات گذشته در موش ها، به محققان نشان داده است که ورزش همراه با رژیم غذایی با کالری معمولی و طبیعی و حتی رژیم غذایی با کالری بالا، برای سلامتی استخوان ها مفید است. ولی اکنون متوجه می شوند که این مسئله برای ورزش همراه با رژیم کم کالری صحیح نیست.

 استخوان ماده ای زنده است. به طور مداوم خود را تجدید می کند. در دوران کودکی، تشکیل استخوان جدید سریعتر از برداشتن استخوان قدیمی اتفاق می افتد و در نتیجه استخوانها بزرگتر، سنگین تر و متراکم تر به وجود می آید.

برای بیشتر افراد از دست دادن استخوان که در حدود دهه سوم زندگی آنها شروع می شود، به حداقل می رسد.

آنها می توانند با ورزش منظم، نکشیدن سیگار، کنار گذاشتن نوشیدنی هایی مثل الکل و اطمینان از داشتن مقدار کافی ویتامین D و کلسیم در رژیم غذایی خود این کار را انجام دهند.

پوکی استخوان هنگامی رخ می دهد که استخوان خیلی نرم باشد، این شرایط که بیشتر از آقایان خانم ها را تحت تأثیر قرار می دهد، استخوان ها را ضعیف می کند و باعث شکستگی بیشتر آن ها می شود.

دانشمندان معتقدند که یکی از دلایل پوکی استخوان در زنان اینست که استخوان های آنها کوچکتر و نازک تر است. دلیل دیگر می تواند این باشد که یائسگی باعث افت ناگهانی استروژن می شود، هورمونی که می تواند از استخوان محافظت کند.

دریافت کالری مناسب و انجام ورزش روزمره می تواند تأثیر زیادی در استحکام استخوان ها و جلوگیری از خطر شکستگی باشد.

نتایج یک مطالعه نشان داد که اضافه کردن ورزش به رژیم کم کالری منجر به کاهش چربی مغز استخوان ودر ادامه و به طور غیر منتظره نیز منجر به کاهش کمیت و کیفیت کلی استخوان می شود.

بنابراین محققان متوجه شدند که در شرایط محدودیت کالری، استخوان ها شکننده تر می شوند و شاداب نیستند.

در واقع حتی یک رژیم غذایی با کالری پایین نیز که بسیار سالم است می تواند اثرات منفی بر سلامت استخوان ها بخصوص در ورزشکاران داشته باشد.

 

منبع: شفقنا زندگی

درباره نویسنده

ملیکا قراگورلو مشاهده تمام مطالب

ثبت دیدگاه