همراه ما باشید

واعظ آشتیانی در گفتگو با کاوش مطرح کرد:

پایداری چه در سر می‌پروراند؟

پایداری چه در سر می‌پروراند؟

یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به پیشینه افرادی که در انتخابات مجلس یازدهم نیز ثبت نام کرده‌اند، تصریح کرد: برخی از این اشخاص که هیچ اثربخشی و عملکرد مثبتی در کارنامه خود ندارند، اکنون از مناصب و مشاغل گذشته خود به عنوان رزومه استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری کاوش، شمار بالای نیروهای اصولگرا که برای انتخابات مجلس یازدهم نام‌نویسی کرده‌اند، معادلات سیاسی درون این جریان را به شدت پیچیده کرده است. نیروهای رنگارنگی که در برخی موارد اختلافات عمیقی با یکدیگر دارند. از جبهه پایداری گرفته تا اصولگرایان سنتی و از حامیان احمدی‌نژاد تا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب.

حتی در این میان شماری از اصولگرایان از پیش دست به ارائه فهرست‌هایی تقریبی زده‌اند که در آنها نیز افرادی منتناقض در کنار هم قرار دارند و هدف این فهرست‌ها نیز هنوز  به روشنی مشخص نیست.

در چنین وضعیتی وضعیت توافق و ائتلاف برای ارائه فهرست واحد در میان اصولگرایان و سرنوشت نهایی انتخابات مجلس در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در این زمینه گفتگویی با امیر رضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو پیشین شورای شهر تهران انجام دادیم که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

اصولگرایان با انتخاب افراد شائبه‌برانگیز برای رای‌دهنده چالش ایجاد نکنند

 

*نظر شما درباره ترکیب نیروهای اصولگرا پس از ثبت نام انتخابات مجلس چیست؟ به این معنی که به چند دسته تقسیم خواهند شد یا اینکه احتمال وحدت در میان آنها وجود دارد؟

من همواره گفته‌ام که پتانسیل خوبی در مجموعه اصولگراها وجود دارد و این امکان هست که به یک تفاهم نسبی برسند. البته تفاهم صد در صد در هیچ دوره‌ای اتفاق نیافتاده است، ولی اگر به صورت نسبی به تفاهم برسند، می‌توانند کرسی‌های قابل توجهی را در مجلس یازدهم به دست بیاورند. پس باید افرادی را انتخاب کنند، که پیشینه‌ای شائبه برانگیز نداشته باشند و برای رای‌دهندگان تبدیل به یک چالش نشوند.

در دوره‌های دهم و حتی نهم برخی چهره‌های فهرست اصولگرایان رای لازم را به دست نیاورده بودند، در حقیقت رای‌دهندگان قانع نشده بودند که به همه فهرست رای دهند. پس به باور من اگر اصولگرایان می‌خواهند که در این عرصه به موفقیت برسند، باید افرادی انتخاب شوند که عملکردشان در مسئولیت‌های گذشته موفق بوده و برای رای دهنده چالش ایجاد نکنند.

 

برخی در سمت‌های گذشته هیچ اثربخشی نداشتند و امروز از آن شغل به عنوان رزومه استفاده می‌کنند

 

در میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان افرادی هستند، که در گذشته جایگاه‌هایی را اشغال کرده بودند، اما در آن سمت هیچ اثربخشی نداشتند و امروز همان شغل‌ها برای آنها تبدیل به رزومه شده است و این موضوع خود یک مساله دارای اهمیت است که باید در گزینش اشخاص به آن توجه شود.

 

*این تفاهم نسبی که گفتید آیا می‌تواند به این صورت باشد که چند فهرست اصولگرا به صورت موازی اما با اشتراکاتی منتشر شود؟

خیر! منظور من این است، گروه‌هایی که در مجموعه اصولگرایی هستند به یک انصاف انتخاباتی برسند و سهم‌خواهی را کنار بگذارند و به سمت گزینش افراد کم چالش بروند. اگر جز این باشد امکان ایجاد فهرست‌های متعدد بالا خواهد رفت. باید فهرستی مقتدر بسته شود.

 

تفاهم باید نسبی باشد، چون همواره گروه‌هایی هستند که حاضر به تفاهم نمی‌شوند!

 

هنگامی که واژه نسبی را به کار می‌برم، معنایش این است که امکان دارد برخی گروه‌ها حاضر به تفاهم و همکاری نشوند، اما اگر فهرست اصلی اصولگرایان یک فهرست مقتدر و بدون چالش باشد، فهرست‌های دیگری که در کنار آن ارائه خواهد شد، توانایی رقابت با آن را نخواهند داشت.

اگر آنچه در مقدمه صحبتم گفتم انجام شود و همه افراد به بلوغ سیاسی برسند، حتی آن گروه‌هایی که فکر می‌کنند سهم آنها در نظر گرفته نشده می‌توانند فهرست مکملی ارائه کنند.

 

*پس به نظر شما این امکان وجود دارد که برخی گروه‌ها در این مسیر به تفاهم نرسند؟

دقت کنید که من صحبت بسیار ظریفی را مطرح کردم، وقتی از تفاهم نسبی صحبت می‌کنم، منظورم چیز خاصی است. ببینید! هر تشکیلات کوچکی می‌تواند یک فهرست 30 نفره را معرفی کند. اما اگر یک فهرست قدرتمند و بر پایه ملاک‌هایی که گفته شد در مجموعه اصولگرایی تدوین شود، هیچ کدام از این فهرست‌ها توان رقابت با آن را نخواهد داشت.

فهرست باید بر مبنای انصاف، عدالت، عقلانیت و کارآمدی باشد. در این میان کارآمدی افراد بسیار مهم است. برخی در این 4 دهه انقلاب، چه در دهه آغازین و چه در دهه پایانی، پست‌هایی را اشغال کردند و در آن کارآمد نبودند، ولی امروز همان شغل‌ها را به عنوان رزومه معرفی کرده و به آنها استناد می‌کنند و با آن مانور می‌دهند. این موضوع نه فقط در میان اصلاح‌طلبان بلکه در میان اصولگرایان و طیفی که اخیرا به عنوان اعتدالی مطرح شده است، نیز وجود دارد. در واقع برخی از این اعتدالیون کسانی هستند که تنها مسیر خود را با جهت حرکت باد تنظیم می‌کنند، بدون اینکه کارآمدی داشته باشند و این هم گونه نوینی از مدیریت است که در دهه اخیر شاهد آن هستیم.

صحبت من این است، که چنین افرادی که هیچ اثربخشی و کارآمدی نداشته و جامعه نگاه مثبتی به آنان ندارد، نباید در فهرست‌ها باشند.

 

*به نظر شما شورای ائتلاف نیروهای انتقلاب پتانسیل ارائه یک فهرست اصلی، که از  ویژگی‌های یاد شده، توسط شما برخوردار باشد را دارد؟

بله! من در آغاز سخنانم هم گفتم، که این ظرفیت وجود دارد، اما باید به خوبی مدیریت شود. اگر آگاهانه و منطقی با این موضوع برخورد شود، چنین اتفاقی محتمل خواهد بود. در غیر این صورت فهرست‌های متعددی با افرادی گوناگون بیرون خواهد آمد. من به عنوان کسی که مسایل سیاسی را دنبال می‌کند، معتقدم اگر اصولگرایان از مدیرانی که کارنامه اثر بخش و کارآمد دارند یا افرادی که سابقه خوبی در ادوار گذشته قوه مقننه دارند و مدافع حقوق مردم بوده و به جای وکیل‌الدولگی از ارزش‌های نظام دفاع کرده‌اند، برای فهرست خود بهره گرفته و بدون زاویه خاصی نسبت به افراد اقدام کنند، این انتخابات نتیجه خوبی خواهد داشت.

 

*به نظر شمار بسیاری از مدیران دولت نهم و دهم که در انتخابات نام نویسی کردند، می‌توانند اثرگذار باشند؟

بستگی به عملکرد آنها دارد. این ها چه افرادی بوده‌اند؟ آیا عملکرد مثبت داشتند یا تنها جایگاه را اشغال کرده بودند و عملکردشان چه بوده؟ ما در میان ثبت نام کنندگان مدیرانی از دولت هفتم و هشتم و نمایندگانی از آن ادوار مجلس را نیز شاهد بودیم، که آنها نیز می‌توانند در این تعریف قرار بگیرند و تنها اشغال‌کننده یک پست بوده‌ باشند، پس این پدیده‌ای است که منحصر به دولت یا دوره خاصی در گذشته و اکنون نیست.

در برابر این افراد، اشخاصی نیز بود‌اند که در سمت‌های اجرایی و قانون‌گذاری عملکرد بسیار مناسبی داشتند و امروز جای آنها در مجلس  و دستگاه‌‌های اجرایی کشور خالی است و آنها می‌توانند نقش موثری در این عرصه‌ها ایفا کنند.

 

مدیران دولت نهم و دهم لزوما با رئیس‌جمهور وقت همفکر نبوده‌اند/ عملکرد دولت نهم بسیار خوب بود

 

*برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌کنند، که با توجه به شمار بسیار بالای مدیران دولت گذشته در مرحله ثبت نام انتخابات مجلس، این امکان وجود دارد که افراد یاد شده فهرستی مستقل با نام و عنوان همین دولت برای انتخابات مجلس معرفی کنند. به نظر شما این احتمال چقدر قدرت دارد؟

ببینید! نسبت به رئیس دولت نهم و دهم زاویه وجود دارد، نسبت به مدیران این دولت‌ها مانند وزیر و معاون وزیر و ... که این مسایل وجود ندارد. نباید این گونه فکر کرد که هر کس با دولت نهم و دهم همکاری کرده، حتما تفکری شبیه به رئیس این دولت‌ها داشته است. چنین قضاوتی منصفانه نیست. این را  هم باید در نظر گرفت، که عملکرد دولت نهم بسیار خوب بوده است. این دولت دهم بود که کارکردش تحت تاثیر مسایل سیاسی و حاشیه‌ای قرار گرفت. وگرنه افرادی که امروز شاهد ثبت نام آنها هستیم و شماری از آنها در دولت نهم مسئولیت داشتند، مدیران کارآمدی بودند و از آنها به نیکی یاد می‌شود.

 

هیچ اشکالی ندارد که مدیران دولت نهم فهرستی با همین عنوان ارائه دهند

 

*آیا این اشخاص می‌توانند، فهرستی زیر عنوان مدیران دولت نهم یا دهم ارائه دهند؟

چه اشکالی در این کار هست؟ مثلا با عنوان مدیران دولت نهم وارد شوند. آنها که با رئیس دولت ارتباط ندارند و لیدری آنها را کس دیگری بر عهده نگرفته است. آنها یک زمانی در دولت نهم خدمت کرده و اکنون برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند. اگر هم احیاناً روزی به این نتیجه برسند که خود را به عنوان مدیران خدمت گذار دولت نهم معرفی کنند مشکل خاصی نیست. برای دولت‌های بعد هم این امکان وجود دارد. برای نمونه آنها می‌توانند، در دوره‌های بعد خود با عنوان مدیران دولت یازدهم معرفی کنند، این موضوع با خود آقای روحانی ربطی ندارد و با عملکرد ایشان فرق می‌کند. امروز کمتر کسی وجود دارد که عملکرد آقای روحانی را بپسندد، اما این دلیل نمی‌شود که مدیران ایشان نخواهند در انتخابات حضور یابند، حتی با عنوان مدیران دولت ایشان.

 

قصد پایداری از آوردن نامزدهای شهرستان به تهران، توزیع مناسب نیروهاست/ شاید در آن حوزه خاص نیروی جایگزین قدرتمندی دارند

 

*اگر به روند ثبت نام‌ها دقت کنیم، دیده می‌شود که برخی از اعضای جبهه پایداری که بعضا در انتخابات گذشته در حوزه‌های انتخابیه شهرستان چندین دوره موفق بودند و حتی هم‌اکنون در مجلس حضور دارند، از سوی این جبهه دعوت شده‌اند تا از حوزه انتخابیه شهر تهران نام‌نویسی کرده و وارد رقابت شوند. به نظر شما با این تلاشی که پایداری‌ها به خرج می‌دهند و نیروی خود را در تهران جمع می‌کنند، ایا می‌توانند یک فهرست قدرتمند معرفی کنند؟

این بستگی به تحلیل آنها دارد و اینکه با چه رویکردی دست به انجام این کار زده‌اند. شاید در آن شهرهایی که نیروهای آن را به تهران دعوت کرده‌اند، نیرو جایگزین مناسبی دارند و قصد دارند که این پتانسیل را تقسیم کنند.

 

*یعنی چنین کاری حتما به این معنی نیست که پایداری قصد دارد در تهران فهرستی پرقدرت داشته باشد؟

همان‌گونه که اشاره کردم، دوباره تاکید می‌کنم که شاید آنها در آن شهرستان‌های مورد نظر نیروهای کارآمدی دارند، که می‌توانند در آن مناظق نامزد شوند و بنابراین نیروهای اصلی خود را که در آن شهر بوده‌اند؛ در این دوره از تهران نامزد می‌کنند تا یک فهرست جامع و کامل داشته باشند.

 

پایداری می‌خواهد فرصتی سوزی برای نامزدهایش در پایین‌ترین سطح باشد

 

*پس در واقع قصد دارند، که توزیع نامزدها در سراسر کشور را به گونه‌ای انجام دهند که از همه نیروهای خود حداکثر استفاده را ببرند و بیشترین تعداد ممکن از کرسی‌ها را به دست آورند؟

دقیقاً! آنها می‌خواهند فرصت سوزی برای نامزدهای خود را به کمترین سطح برسانند. شاید آنها در یک شهر دو نماینده قوی داشته باشند که تنها یک نفر می‌تواند انتخاب شود. عقلانیت سیاسی حکم می‌کند، که یک نفر را به پایتخت بیاورند و دیگری را در آن شهر نامزد کنند، تا بتوانند از پتانسیل سیاسی خود حداکثر استفاده را ببرند.

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه