همراه ما باشید

عدالتیان در گفتگو با کاوش:

گران‌شدن بنزین فرصت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند

گران‌شدن بنزین فرصت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند

یک عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین ناگزیر بود و نرخ کنونی پله نخست افزایش قیمت است، اظهار کرد: دولت باید به جای یک اقدام یکباره و غافل‌گیرانه، ابتدا با تبلیغات و فعالیت اقناعی، به جامعه آگاهی می‌داد و آن را آماده می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری کاوش، افزایش قمت بنزین و سهمیه‌بندی مجدد آن توسط دولتف موجی از اعتراضات عمومی را در پی داشته است، اما دولت بر اراده خود راسخ بوده وتاکید دارد که این کار به سود مردم است.

هرچند که بنزین گران شده است، اما هنوز هم نسبت به قیمت واقعی خود تفاوت بسیاری دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که دولت باید باز هم دست به افزایش قیمت بنزین بزند و این تازه گام نخست است.

در این شرایط محل مصرف منایع حاصل از افزایش قیمت بنزین نیز محل اختلاف بوده است. هرچند که دولت اعلام کرده است که این مبالغ به صورت کامل به حساب دهک‌های پایین جامعه واریز می‌شود، برخی از منتقدان، عقیده دارند که این کار نادرست بوده و دولت باید به جای این اقدامات پوپولیستی، منابع به دست آمده را صرف آبادانی و عمران زیرساخت‌های اقتصادی و رفاهی کشور کند.

در مورد موضوعات مربوط به افزایش قیمت بنزین و پیامدها و بایدها و نبایدهای آن گفتگویی با «جمشید عدالتیان شهریاری »، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران داشتیم که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

 

بنزین از آب معدنی ارزان‌تر بود!

 

*آقای عدالتیان! ارزیابی شما از طرح اخیر دولت برای افزایش قیمت بنزین چیست؟


من موافق طرح هستم! چون راه حل دیگری وجود ندارد. واقعیت این است که قیمت یک لیتر بنزین از از یک لیتر آب معدنی هم ارزان‌تر بود و این در اقتصاد غیر منطقی است و افزایش قیمت حتما باید انجام می‌گرفت.

 

*شما اعتراضات مردمی به این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

اعتراض به هرحال حق مردم است و می‌توانند این کار را انجام دهند، اما من با آتش زدن و تخریب کردن موافق نیستم، چون این کار اصلا منطقی نیست. به نظرم باید در این زمینه کار را به صورت اقناعی پیش برد، به این معنی که برای مردم توضیح داد و مشخص کرد که چرا این کار انجام می‌شود.

مردم باید بدانند که مبلغ  1000 تومان برای هر لیتر، حتی هزینه جابجایی بنزین از پالایشگاه تا جایگاه توزیع را نیز پوشش نمی‌داد. من قبول دارم که مردم مشکل مالی دارند و دولت هم قول کمک به آنها داده است و این گونه مسایل با گفتگو و اقناعی حل شود بهتر است.

 

دولت باید مردم را اقناع می‌کرد/ اجرای ناگهانی باعث شوک می‌شود

 

مساله اینجاست که دولت هم به جای اینکه با مردم صحبت و آنها را اقناع کند و شرایط برایشان تعریف کند، یکباره قیمت را بالا می‌برد و این باعث شک می‌شود. 

 

*به نظر شما محل مصرف عواید حاصل از افزایش قیمت بنزین برای دولت باید کجا باشد؟

 

آنچه که خود دولت می‌گوید، این است که می‌خواهند همه پول را عینا به اشخاص کم درآمد بازگردانند، اما من اینجا باید به موضوعی اشاره کنم. در همه جای دنیا پمپ بنزین و پالایشگاه خصوصی بوده و فرآورده‌ها را با قیمت تمام شده و مقداری سود به مردم عرضه می‌کنند. علت مشکل در کشور ما این است که دولت به همه مسایل وارد می‌شود و حتی تا خود پمپ بنزین هم دست به مدیریت عرضه می‌زند. خوب در این شرایط طبیعی است که باید پاسخگوی پیامدها و شرایط ایجاد شده نیز باشد.

در دنیا این کارها بر عهده بخش خصوصی است و به دولت ربطی ندارد. برخی می‌گویند که چون مردم ایران درآمد پایینی دارند، بنزین باید ارزان باشد، اما در کشور افغانستان که درآمد کمتری نسبت به ایران دارند بنزین گران‌تر نیز هست. یا برخی به فرانسه اشاره می‌کنند که افزایش 3 سنتی نرخ‌ها موجب اعتراض عمومی شد، اما آنها توجه ندارند که این 3 سنت مربوط به افزایش مالیات بودف نه در مورد قیمت تمام شده یک کالا!

در  اقتصاد، هرچیزی زمانی درست و طبیعی خواهد بود که قیمت واقعی خودش را داشته باشد، اما اقتصاد کشور ما به صورت جزیره‌ای برخورد می‌کند و در قیمت بخش‌های مختلف دخالت می‌شود و به همین دلیل این مشکلات پیش می‌آید. اما اگر همه چیز شفاف و واقعی بود این مشکلات پیش نمی‌آمد و چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد.

 

ثابت نگه داشتن قیمت به هیچ وجه ممکن نیست/ این تازه پله اول افزایش قیمت است!

 

در هیچ جای دنیا ثابت نگه داشتن قیمت ممکن نیست. حتی برای خود من هم به عنوان تولید کننده، قیمت‌ها افزایش خواهند یافت و از همین حالا هم کارکنان من دستمزد بیشتری طلب کرده‌اند، اما از سوی دیگر من می‌دانم که ارزان ماندن بنزین منطقی نیست.

برخی از مردم انتقاد می‌کنند که چرا این کار به صورت پلکانی صورت نگرفت؟ و من در پاسخ باید بگویم که اتفاقا افزایش قیمت پلکانی انجام شده و این تازه پله نخست است.

 

مردم فکر می‌کنند چون بنزین مال خودشان است باید ارزان باشد!

 

*پس به نظر می‌رسد که شما معتقدید که قیمت بنزین باید بالا تر از این باشد؟

 

بله! اصلا این کار ناگزیر است و همیشه تجربه به همین صورت بوده است، مدتی مقاومت می‌شود و بعد دیگر نمی‌توانند جلو آن را بگیرند و قیمت افزایش می‌یابد. این داستان از پیش از انقلاب و زمان نخست‌وزیر هویدا آغاز شده است. در آن زمان هم قرار شد که بنزین 2ریال گران شود و مردم به شدت اعتراض کردند. ولی از آن زمان تا امروز این فکر در ذهن مردم است که چون بنزین مال خود ماست باید ارزان باشد. این یک داستان همیشگی است.

 

گران شدن بنزین فرصت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند

 

در کنار این مسایل فرصت‌ها نیز ایجاد می‌شوند. استار‌آپ‌ها بسیار قدرتمندتر خواهند شد و انواع جدیدی نیز به وجود خواهند آمد. سیستم‌های الکترونیکی و بهینه مشتری بیشتری پیدا خواهد کرد. این قیمت هنوز به جایی نرسیده است که ما بخواهیم روی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنیم، چون صرفه اقتصادی ندارد. اما با گران‌تر شدن قیمت حامل‌ها فعالیت در این بخش نیز آغاز خواهد شد.

 

درآمد حاصل از فروش بنزین باید صرف توسعه زیرساخت‌ها شود

 

*آیا شما با پیشنهاد دولت برای محل مصرف درآمدها حاصله از فروش بنزین گران شده، موافق هستید؟

 

من در کل همان 8 سال پیش هم با پرداخت یارانه نقدی موافق نبودم و معتقدم که باید بیشتر زیرساخت‌ها را توسعه دهند. برای نمونه با این پول می‌شود حمل و نقل شهری را توسعه داد. این کار در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده است. هم حمل و نقل عمومی در شهر و هم بین‌شهری باید توسعه داده شود. خود من در آلمان تجربه داشتم که برای مسافرت، استفاده از قطار برایم آسان‌تر و به‌صرفه‌تر بود تا اینکه از خودرو شخصی‌ام استفاده کنم و یا در شهر بیشتر مسیرها را با دوچرخه طی می‌کردیم. خوب این مسایل هم برای ترافیک خوب است، هم محیط زیست، هم سلامتی مردم و هم صرفه‌جویی در مصرف انرژی.

با وضعیتی که اکروز در جامعه می‌بینیم که هر نفر با یک ماشین و به صورت تک‌سرنشین در خیابان تردد می‌کند، به نظرم این پول باید صرف توسعه حمل و نقل شهری شود تا مردم بتوانند با هزینه کم و با سرعت بالا و بدون آلودگی جابجا شوند. وقتی چنین حمل و نقل آسانی به شهروندان پیشنهاد شود، آنها طبیعتا علاقه نشان خواهند داد. این خیلی منطقی‌تر است تا به مردم پول بدهند.

 

*اما برخی بر این باورند که چون الان مردم در فشار اقتصادی هستند، جامعه تحمل ندارد که این پول صرف توسعه زیر ساخت شود و منافعش در بلند مدت به آنها بازگردد.

 

خوب این صحبت از همان زمان نخست‌وزیری هویدا تا امروز مطرح بوده است، اگر ما از همان زمان این کار را آغاز کرده بودیم تا اکنون انجام شده بود. هیچ کس دوست ندارد که به مردم فشار بیاید، اما این مشکل فقط مربوط به بنزین نیست، بلکه مساله‌ای است که در سراسر اقتصاد ما وجود دارد. و این کار هم بالاخره باید به دست کسی انجام می‌شد.

 

*پس به نظر شما این مساله ناگزیر بود؟

 

بله، چاره‌ای نبود! چون وضعیت اقتصادی با شرایط موجود به هیچ وجه منطقی نبود. خود من هم به عنوان یک فعال اقتصادی در تنگنا قرار خواهم گرفت، ولی این کاری بود که باید انجام می‌شد.

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه