همراه ما باشید

حجت‌الاسلام رهبر در گفتگو با کاوش:

اگر شورای‌ائتلاف داوری ما را پذیرفت باید پیامدهایش را هم قبول کند

اگر شورای‌ائتلاف داوری ما را پذیرفت باید پیامدهایش را هم قبول کند

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه داوری به معنای توجیه، رد یا تایید چیزی است، تاکید کرد شرط اصلی داوری پذیرش رای داور است و اکثریت داوری را پذیرفتند، باید موارد و پیامدهای آن را نیز قبول کنند.

به گزارش پایگاه خبری کاوش، اعلام خبر دعوت شورای وحدت اصولگرایان از جامعه روحانیت مبارز مبنی بر معرفی 3 نماینده برای داوری و نظارت بر امور شورا سر و صدای زیادی برپا کرده است. این خبر نخستین بار از سوی اسداله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی مطرح شد و گویا موجب نارضایتی‌ و گله‌مندی شماری از اعضای شورای وحدت اصولگرایان نیز شده است، چرا که ظاهر قصد علنی و رسمی کردن این تصمیم را نداشته‌اند.

اما اصلی‌ترین مساله جایگاه این نمایندگان در شورای وحدت است. آیا نمایندگان جامعه روحانیت برای زنده کردن جایگاه پیشین این تشکل در میان اصولگرایان به شورا دعوت شده‌اند و از اختیاراتی هم‌سنگ دوران شیخوخیت جامعه برخوردارند؟ در صورت درستی چنین گمانی باید گفت که شورای وحدت از مواضع پیشین خود مبنی بر تضعیف جایگاه جامعه روحانیت عقب نشسته است. اما اگر  حضور نمایندگان جامعه در شورا در راستای سیاست‌های پیشین شورا و بیشتر برای ظاهرسازی و دارای حالتی نمادین و تشریفاتی باشد، چطور؟ آیا جامعه روحانیت مبارز پس از سال‌ها تلاش برای احیای جایگاه گذشته خود، بازی کردن با قواعد شورا را خواهد پذیرفت؟

درباره حضور سه این نماینده، اهداف شورای وحدت از دعوت آنها، نگاه این شورا به مقوله داوری و همچنین انتظارات جامعه روحانیت از شورا برای پذیرش نقش داوری و نظارت، گفتگویی با حجت‌الاسلام "محمدتقی رهبر"، عضو جامعه روحانیت مبارز انجام دادیم که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

 

*جناب رهبر! نظر شما درباره حضور 3 نماینده از جامعه از روحانیت مبارز در شورای وحدت برای داوری و نظارت چیست؟

من خبری در این زمینه ندارم، چون ما هر 2 هفته یک بار در جلسات شورای مرکزی شرکت می‌کنیم و من هنوز از تصمیماتی که گروه سیاسی گرفته است اطلاعی ندارم. بنابراین اطلاعات و مطلب خاصی در این رابطه ندارم.

 

*بله! اما پرسش ما از شما بیشتر در این حوزه است، که به نظر شما جایگاه این 3 نماینده در شورای وحدت تا چه اندازه می‌تواند اثرگذار و واقعی باشد؟

خوب در این زمینه، ممکن است که این جمع بتواند در آنجا برای انسجام و همراهی کمک کند و وفاق و همدلی بیشتری ایجاد شود. همچنین پیشنهادها را می‌توان مورد جرح و تعدیل قرار داد، که البته معیارش باید داوری باشد. پس به نظر من این کار (حضور جامعه روحانیت در شورا) برای رفع اختلاف‌ها و ایجاد همدلی و همبستگی مفید است، خواه در قالب عضویت باشد، خواه در جایگاه داوری و نظارت.

 

معنای داوری نظردادن و تایید یا رد کردن است!

 

فایده حضور این نمایندگان هم آن است، که می‌توانند، برای هماهنگی میان اصولگرایان نقش مثبتی ایفا کنند. به معنی که در جاهایی نظری بدهند یا چیزی را تایید، توجیح و یا حتی رد کنند! و اصلا معنای داوری همین است. برای نمونه در مورد افرادی که مطرح می‌شوند و تصمیماتی که قرار است، گرفته شود، اگر به اختلاف میان اصولگرایان کشید، این 3 نفر داوری کنند و داوریشان باید ملاک باشد.

اگر داوری با این اهداف باشد، چیز بدی نیست، اگر به اینجا رسیده باشند که داوری را به این شکل بپذیرند خوب است.

 

داوری جامعه روحانیت باید ملاک باشد

 

*به نظر شما پیش‌نیاز و لازمه پذیرفتن داوری چیست؟ یعنی کسانی که یک شخص را به داوری برمی‌گزینند، باید چه چیزهایی را بپذیرند؟

نخست اینکه داوری باید ملاک باشد، یعنی اگر اصولگرایان داوری این 3 نفر را قبول کردند، نظرشان باید در هر حال پذیرفته شود، حال چه رد چیزی بود یا قبول آن، آنچه این 3 نفر گفتند، معیار عمل باشد.

در واقع پذیرش مهم‌ترین اصل است. به این معنی که آن جماعت معاهده‌ای را امضا کنند و اختلاف و کشمکش را کنار بگذارند و خو.د را به داوری بسپارند. اگر آنها رای دادند و قبول کردند، طبعا داوری معنا دارد، در غیر این صورت نقش داوری تاثیری ندارد، چون داوری در پذیرش مفهوم پیدا می‌کند.

 

اگر نظر داور پذیرفته نشود، داوری، تشریفاتی بیش نیست!

 

*آیا اگر چنین نباشد، داوری جایگاهی تشریفاتی نخواهد بود؟

بله! اگر نپذیرند که دیگر فایده‌ای ندارد و مستمع آزاد هستند!

 

اگر اکثریت اصولگرایان داوری را پذیرفتند، باید طبعات آن را نیز قبول کنند!

 

*به نظر شما آیا اصولگرایان به این برآیند رسیدند که جایگاه داوری را بپذیرند یا خیر؟

البته من گفتم که اخبارش را نمی‌دانم، اما به هر حال اگر جمع آنها چنین چیزی را پذیرفته است، چون پذیرش جمع و یا رای اکثریت ملاک است، پس باید نظر جمع را پذیرفت و در پی آن داوری نمایندگان را نیز قبول کنند. یعنی اگر اصلش را پذیرفتند، موارد آن را نیز باید بپذیرند.  

درباره نویسنده

علیرضا حسینی مشاهده تمام مطالب

ثبت دیدگاه