همراه ما باشید

آیا از خواص بی نظیر آجیل سویا با خبر هستید؟

دانه های سویا یک میان وعده سبک و خوشمزه هستند که از سویای رسیده و کامل تهیه می شوند. برای تهیه آجیل سویا ، دانه های سویا را در آب خیسانده، سپس آب آن را تخلیه می کنند. سپس این دانه ها، پخته و یا کباب می شوند.

دانه های سویا یک میان وعده سبک و خوشمزه هستند که از سویای رسیده و کامل تهیه می شوند. برای تهیه آجیل سویا ، دانه های سویا را در آب خیسانده، سپس آب آن را تخلیه می کنند. سپس این دانه ها، پخته و یا کباب می شوند. آجیل سویا طعمی مانند سایر محصولات تهیه شده از سویا دارد. اما دارای بافتی نرم تر هستند و حتی می توان از آنها در کره گردو نیز استفاده کرد. آجیل سویا سرشار از فیبر، پروتئین گیاهی، ایزوفلاون ها و چندین ماده مغذی دیگر است. این مزایای سویا ممکن است باعث کاهش وزن و تقویت سلامت قلب و استخوان شوند. در این مطلب به برخی از مزایای چشمگیر آجیل سویا اشاره شده است.

خواص آجیل سویا

آجیل سویا می تواند سلامت قلب را تقویت کند

خوردن آجیل سویا ممکن است به کاهش سطح کلسترول و بهبود سایر عوامل خطرزای بیماری های قلبی کمک کند. مکانیزم دقیق آجیل سویا به طور کامل مشخص نشده است. اما این ویژگی ممکن است به دلیل فیبر، پروتئین و اسید آلفا لینولنیک موجود در سویا باشد.

سویا همچنین حاوی ایزوفلاون ها است که از استروژن تقلید می کنند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند. مطالعات نشان می‌دهند که خوردن محصولات سویا میزان کلسترول بد را کاهش می دهد. همچنین سطح کلسترول خوب را به ویژه در افرادی که کلسترول بالا دارند، افزایش می دهد.

مطالعات دیگر حاکی از آن است که آجیل سویا بیش از سایر محصولات سویا، بر کلسترول تاثیر گذار است. مطالعات دیگر نشان می دهند که خوردن 25 گرم پروتئین سویا به طور روزانه، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب 9.9 و 6.8 درصد کاهش می دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، آجیل سویا مصرف کنند.

مصرف آجیل سویا ممکن است به کاهش وزن کمک کند

آجیل سویا به دلیل دارا بودن پروتئین فراوان، باعث کاهش وزن می شود. مصرف پروتئین بیشتر، ممکن است متابولیسم و حس سیری را تقویت کند. بنابراین، مصرف سویا به کاهش وزن کمک می کند. پروتئین سویا ممکن است با فیبر و ایزوفلاون ها عمل کنند و مزایای بیشتری برای متابولیسم چربی و کاهش وزن فراهم کنند.

مطالعات نشان می‌دهند، افرادی که به چاقی مبتلا هستند و رژیم غذایی کم کالری با پروتئین سویا را دنبال می کنند، کاهش قابل توجهی در چربی بدن خود تجربه کرده‌اند. علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان می‌دهد که بزرگسالان مبتلا به چاقی که بیسکویت با فیبر سویا در صبحانه آنها وجود دارد، به طور قابل توجهی کاهش وزن داشته اند.

مصرف آجیل سویا سلامت استخوان ها را ارتقا می دهد

ایزوفلاون موجود در آجیل سویا ممکن است استحکام استخوان را تقویت کرده و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند. پوکی استخوان نوعی بیماری است که با کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی آن در ارتباط است. مطالعات نشان می دهند که ایزوفلاون های موجود در اجیل سویا، تراکم مواد معدنی استخوان را در زنان یائسه افزایش می دهند.

این احتمالاً به این دلیل است که آنها حاوی نشانگر هایی هستند تشکیل استخوان را در بدن شما کنترل می کنند. مطالعات نشان می دهند که یک میان وعده 90 میلی گرمی ایزوفلاون سویا در روز، به طور قابل توجهی تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهد.

مصرف سویا ممکن است به کاهش علائم یائسگی کمک کند

در دوران یائسگی، سطح استروژن کاهش می یابد و منجر به گرگرفتگی، نوسانات خلقی و سایر علائم می شود. از آنجا که ایزوفلاون های موجود در سویا، از استروژن تقلید می کنند، می توانند به کاهش علائم یائسگی کمک کنند. مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که روزانه 86 گرم آجیل سویا مصرف می کنند، کاهش 40 درصدی گرگرفتگی در یائسگی را تجربه می کنند.

علاوه بر این، مشخص شده است که خوردن ایزوفلاون سویا به مدت 6 هفته، شدت گرگرفتگی را بیش از 20 درصد کاهش می دهد. همچنین مصرف سویا سایر علائم یائسگی را نیز بهبود می بخشد.

سویا ممکن است در برابر برخی از سرطان ها از شما محافظت کند

تحقیقات نشان می دهند که محصولات سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات را کاهش دهد. مروری بر 35 مطالعه، نشان داده است که مصرف سویا با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان کشورهای آسیایی مرتبط است. علاوه بر این، مصرف سویا خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 30 درصد کاهش می‌دهد.

اثرات ضد سرطانی سویا به احتمال زیاد ناشی از وجود ایزوفلاون ها در آنها است. ایزوفلاون ها به عنوان آنتی اکسیدان هایی مانند لونیزین عمل می‌کنند و باعث مرگ سلولهای سرطانی می شوند.

مصرف آجیل سویا

محصولات متنوعی از سویا وجود دارند که می توانند مزایای فراوانی داشته باشند. اضافه کردن این محصولات به وعده های غذایی و میان وعده ها از جمله سالاد بسیار اسان و مغذی است. مصرف آجیل سویا جایگزین مناسبی برای افرادی است که به بادام زمینی و یا انواع آجیل های درختی حساسیت دارند. کره مغز سویا را می‌توان به نان تست، اسموتی ها و مخلوط جو دوسر اضافه کرد.

همچنین می‌توان سویا را با آب مرکبات و یا سرکه مخلوط کرده و به شکل سس مصرف کنید. برای انتخاب گزینه های سالم، به دنبال انواع خشک شده یا پخته شده باشید. همچنین از مصرف سویاهایی که حاوی روغن‌های افزوده، نمک اضافی و یا مواد نگهدارنده هستند، خودداری کنید.

 

منبع: الودکتر

درباره نویسنده

ملیکا قراگورلو مشاهده تمام مطالب

ثبت دیدگاه